Tuesday, May 31, 2011

Hidup Ini Bukan Rahsia



Saya percaya bahawa perjalanan hidup ini bukan satu rahsia. " Lahir - Hidup - Mati " merupakan satu perjalanan yang seharusnya kita tahu dan memahaminya. Setiap manusia yang beriman atau tidak beriman dengan kehidupan seharusnya sangat memahami tentang hidup ini.

Saya memahami tentang hidup ini apabila saya melihat kucing kesayangan saya yang bernama Timah yang saya bela di Flat Tempoyang mati dalam keadaan yang penuh dengan rasa kesunyian. Saya juga memahami kehidupan ini ada jalan akhirnya apabila saya melihat kawan India saya yang duduk di Blok B, Flat Tempoyang mati dalam keadaan menyayat hati dan saya melihat keadaan yang begitu menyedihkan hati saya di hari upacara pengebumian beliau.

Saya juga amat memahami kehidupan ini apabila saya melihat Hedonisme itu bukan merupakan satu jalan yang "seronok" tetapi satu "keseronokan yang membebalkan hati dan perasaan".

Saya juga faham dengan kehidupan ini apabila kebebasan itu bukan satu jalan yang "benar" dalam kehidupan. Saya makin keliru antara "keadilan", "kesamarataan " dan " kebebasan". Saya faham tentang hal ini kerana keliru itu adalah punca kebenaran.

Hidup ini bukan lagi satu rahsia apabila saya dan anda, kamu dan juga mereka mampu melihat agama itu sebagai satu sumber kebenaran. Cerita-cerita tentang "kehidupan lalu" dan juga "kehidupan akan datang" dari Kitab-Kitab Suci mungkin menjadikan satu pedoman dalam kehidupan aku, kamu atau anda dan mereka jua.

Hidup ini bukan rahsia lagi oleh kerana ada lampu-lampu yang menerangi hidup kamu dimalam hari tapi didalam jiwa kamu itu ada kekeliruan hati dimana satu hari nanti kamu akan melihat kebenaran nun jauh dihujung jalan yang kamu lalui.

No comments:

Post a Comment