Saturday, January 4, 2014

MRSM PDRM 1992 - 2014

5 Januari 1992

Jika ada memori yang paling indah, maka 5 Januari 1992 merupakan hari yang bersejarah. Sejarah yang mungkin tidak dapat dilupakan buat selama-lamanya oleh saya. 5 Januari 1992 mungkin satu kenangan dan memori terindah yang perlu dicatatkan dalam diari kehidupan selepas memori terindah bernikah dan semasa menimbang cahaya mata yang pertama. :)

Sebenarnya saya tak menyangka dapat masuk ke sekolah berasrama penuh seperti MRSM atau sekolah sains yang lain. Tapi sebelum UPSR abah saya Mohamed Ibrahim seorang anggota polis ada menceritakan kepada saya bahawa pihak Polis dan MARA sedang berkerjasama untuk mendirikan sebuah sekolah berasrama penuh di Serendah, Selangor. Memandangkan  UPSR makin hampir saya fikir mungkin ini kaedah terbaik yang digunakan oleh abah saya untuk memotivasikan saya agar bersungguh sungguh dalam UPSR.

UPSR saya dapat 3A 1C. C dalam Bahasa Melayu penulisan. Tak ada apa yang lebih seronok selain dapat masuk sekolah menengah dan masa tu saya target nak masuk Sek Men Clifford. Keseronokan agak tercalar apabila saya mendengar bahawa sekolah menengah akan ditawarkan mengikut sekolah yang terhampir dengan alamat kediaman dan masa tu saya pikir saya akan bersekolah di Sek Menengah Setiawangsa yang hampir dengan tempat tinggal saya. Masa tu takada bende yang boleh difikirkan selain masuk sekolah dengan baju putih dan seluar hijau, dalam beg ada rokok dan bertumbuk dengan pelajar cina dan india jika keadaan mengizinkan.

Masa cuti selepas UPSR borang untuk masuk ke MRSM PDRM ada sampai di IPD Lipis. Masa borang tu sampai abah saya dimasukan ke Hospital akibat paru paru berair dan saya ingat lagi yang menolong saya mengisi borang itu ialah Encik Zainudin atau Pakcik Din yang satu tempat kerja dengan abah saya. Dialah yang menolong mengisi borang dari A-Z dan masa tu saya takada perasaan apa-apa selain rasa sedih sebab abah masuk hospital.

Abah dah keluar hospital. Hari berganti hari, minggu berganti minggu, dan bulan berganti bulan. Dari seorang kanak-kanak sekolah menengah saya menjadi seorang remaja sekolah menengah. Saya dah tak ingat langsung tentang sekolah asrama penuh dan abah masa tu dah beli baju sekolah warna putih dan seluar hijau. Masa tu perasaan nak masuk Sek Men Setiawangsa punya laa suka sebab kawan-kawan satu flat yang ada situ semua dah senior-senior. Jadi siapa nak buli budak flat yang ada kawan tingkatan 3 kat situ ye dak? Masa tu SM Setiawangsa sampai tingkatan 3 sahaja.

pung..pang..pung..pang..

Sebenarnya saya tak pasti sama ada surat tawaran masuk MRSM PDRM ni sampai dahulu sebelum saya masuk Setiawangsa saya tak ingat tapi seingat saya, saya belajar hampir 2 minggu di Setiawangsa. Dan yang saya pasti di Setiawangsa yang tak belajar mana sebab saya dah tahu saya akan di MRSM PDRM.

Saya ingat lagi bila saya dapat tawaran belajar, flat jadi agak kecoh sebab saya dapat masuk sekolah asrama penuh sebab di flat saya terkenal sebagai seorang anak polis yang banyak hal. Yalah, sebab "bapak aku polis" maka itu sebab saya agak nakal tapi senyuman nipis saya mampu membuatkan anak gadis terpikat.
Dan mak akan bercakap bahawa saya pernah dibesarkan di flat Polis Kulim dan dia akan bercakap tentang jauhnya perjalanan dari Lipis ke Kulim.

Dalam daerah Lipis hanya saya dan Maziana Mazlan seorang anak anggota dari IPD yang sama mendapat tawaran tu. Masa tu saya selalu terfikir mengapa tidak Siti Nurhaliza, rakan sepermainan saya dan juga rakan sekolah saya di SRK Clifford tidak ditawarkan belajar bersama. Saya ingat lagi yang Siti Nurhaliza masa darjah 6 sangat comel dengan rambutnya yang pendek macam tomboy.

Dan 5 Januari 1992, saya meninggalkan bumi Kuala Lipis menuju MRSM PDRM, Kulim, Kedah dengan beribu harapan, beribu impian, beribu ketakutan dan beribu bayangan. Dan benarlah kata cerdik pandai bahawa 'ketakutan punca hari tak tenteram ".

besambung disini http://ammosham.blogspot.com/2011/01/5-januari-1992.html


Sunday, June 12, 2011

Aku Neon II

kenapa susah sangat nak menulis dengan menggunakan perkataan SAYA? tiba-tiba hilang feeling untuk menggunakan Saya dalam blog ini.

Saya oH Saya.

Tuesday, June 7, 2011

Idea dan Pemikiran lawan Strategi dan Percaturan



Saya selalu berfikir sama ada saya perlu menjadi individu yang hanya duduk menyumbangkan idea dan pemikiran atau individu yang bertindak dalam strategi dan percaturan.

Monday, June 6, 2011

Kisah Sejuta Belia



Balik daripada Kuala Lumpur, saya terus terfikir tentang kerja saya. Bulan 8 ni cukup 10 tahun saya bekerja bersama " Mat Belia ". Terus terang saya katakan bahawa saya tidak pernah langsung terlibat dalam persatuan belia di kampung semasa saya kecil dan semasa di universiti dulu saya jarang-jarang mendengar tentang Kementerian Belia dan Sukan Malaysia ini.

Saya fikir saya lebih cenderung daripada melakukan kerja-kerja sosial di bawah Jabatan Kebajikan daripada berurusan dengan persatuan belia dan juga golongan "belia-tua". Agak pelik dulu semasa saya baru menceburi bidang ini, kebanyakan pemimpin belia adalah golongan tua. Mereka jenis manusia yang terus menerajui persatuan belia sedangkan umur mereka sudah melebihi 40 tahun. Saya fikir mereka jenis manusia yang tak sedar diri atau diri mereka sudah tersedar tapi buat-buat lupa. oh ya, melayu mudah lupa.

Kadang-kadang berada dan bekerja bersama Mat Belia amat menyeronokkan. Rasa suka, gembira, ketawa dan terhibur memang sentiasa ada. Tak lupa jugak kisah kecewa, sedih dan sebagainya turut bercampur-campur dengan kisah gembira tadi. Semasa dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur tadi saya terpikir untuk membuat satu tulisan pendek yang bertajuk " Kisah Sejuta Belia " dan saya fikir untuk bukukan penulisan itu.

Saya akan berusaha membuatnya selepas " blook ammosham " dan juga Novel " Cinta Buatan Asrama Penuh " keluar nanti.

Saya berusaha untuk kearah itu dan saya akan pastikan yang terbaik!

Saturday, June 4, 2011

Hujung Minggu di Kuala Lumpur

1.Jika ada kekuatan dan kegagahan tenaga untuk Final Piala FA pada 11 Jun 2011 ini, hujung minggu itu akan menjadi hujung minggu ketiga saya berada di Kuala Lumpur.

2.Saya selalu terfikir bahawa sangat susah untuk menulis dengan menggunakan kata ganti nama " saya" daripada " aku" dan "gua". Saya fikir blog ini akan menjadi blog paling sopan dalam dunia.

3. Rupa-rupanya jika kereta kita mempunyai banyak minyak, kita tidak akan sesat di Kuala Lumpur. Dari Bukit Bintang tadi, saya terjumpa Balakong sebelum sampai ke Subang Jaya. Saya fikir minyak tidak sepatutnya naik buat masa sekarang dan tol juga tidak perlu banyak di Kuala Lumpur.

4. Saya rindu pada penulisan ala-Mahathir.

5. Masa depan dunia ini adalah Kapitalisme. Adam Smiths betul.

6. Prestasi jogging semakin hampar sejak 19 Mei 2011. Saya betul-betul sibuk menguruskan belia dan beliawanis yang semakin rebel sifatnya.

7. 2 Juta belia di Putrajaya 2012. Kapitalisme dan keuntungan adalah masa depan. Ayuh!

Tuesday, May 31, 2011

Politik Rumah Murah



Sejak kecil saya amat meminati politik Malaysia. Saya dibesarkan dalam suasana sekeliling atau persekitaran dimana penduduknya melihat politik sebagai satu perkara yang sangat penting dalam hidup mereka. Namun yang demikian saya juga melihat ayah saya yang merupakan seorang anggota polis dalam Cawangan Khas (SB) sebagai seorang individu yang telah melahirkan minat saya terhadap politik.

Apa yang saya coretkan ini merupakan satu persepsi yang lahir dari pengalaman saya hidup dalam sebuah masyarakat marhain di Malaysia. Tuan Puan yang membaca blog ini mempunyai pilihan sama ada bersetuju atau tidak bersetuju dengan apa yang saya catatkan di sini.

Salah satu cara untuk memastikan orang besar negara untuk menang dalam pilihanraya ialah di kawasan mereka mesti mempunyai Kem Askar atau satu kawasan penempatan rumah murah. Rumah Murah sinomin di panggil Perumahan Awam Kos Rendan, Rumah Pangsa, Flat Murah atau nama yang agak canggih pada masa sekarang iaitu Kondo Rakyat. Rata-rata penduduknya merupakan golongan kebanyakan yang berkerja sebagai kakitangan rendah dalam perkhidmatan awam, pemandu teksi, bekas pesara askar, pekerja kilang, kontraktor kelas F yang nyawa-nyawa ikan dan mungkin juga rumah yang disewakan kepada penuntut atau pelajar kolej kemahiran.

Memiliki rumah merupakan satu impian setiap manusia yang berkeluarga pada hari ni. Sama ada mereka berpendapatan tinggi atau rendah, memiliki rumah merupakan satu keperluan asas dalam kehidupan.

Bagi golongan berpendapatan rendah yang bergaji sekitar RM 950 pada tahun 1990 memiliki rumah murah menjadi satu keinginan besar dalam hidup mereka. Ayah saya yang merupakan anggota kerajaan pangkat rendah dalam perkhidmatan awam sangat bersyukur kerana beliau berjaya memilik sebuah rumah flat 2 bilik di bawah Lembaga Kemajuan Negeri Pahang (LKNP) yang kini dikenali dengan nama Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang. Rumah yang kami miliki dibayar ansuran sebanyak RM 78 sebulan.

Kesyukuran ini diterjemaahkan melalui tindakan-tindakan yang berbentuk sangat politik apabila hampir seluruh penduduk Flat Tempoyang menyokong parti yang memerintah pada masa itu iaitu Barisan Nasional. Saya melihat kedudukan UMNO pada masa itu sangat kukuh di Flat Tempoyang berbanding Parti Semangat 46.

Sehingga ke hari ini saya sangat teruja dengan kesetiaan sokongan penduduk Rumah Murah terhadap parti yang memerintah berbanding penduduk kawasan elit dan juga kawasan-kawasan yang diduduki oleh golongan kelas menengah. Kesetiaan mereka (yakni golongan kelas menengah) ini sangat diragui. Adakah mereka kekal untuk setia bersama kerajaan yang memerintah atau terpalit kemarahan mereka untuk mengundi pembangkang dalam pilihanraya akan datang?

Tidakkah mereka sudah merasai keselesaan hidup sehingga mereka tidak ambik peduli dengan keadaan politik masa kini? Benarkah golongan ini lebih kerap bersungguh terhadap sesuatu isu dan lebih banyak bercakap dari melakukan sesuatu?

Masyarakat marhain yang menghuni di kawasan rumah murah ini boleh dianggap sebagai satu kelompok yang mewarisi semangat feudal bangsa Melayu yang terkenal dengan kesetian mereka terhadap Raja. Dalam hal ini tidak dapat kita nafikan bahawa dalam ruang lingkup politik moden pada hari ini, mempunyai pengaruh yang sangat banyak di kawasan rumah murah akan memberi kesan dalam pilihanraya kerana mereka mempunyai undi yang sangat ramai.

Saya masih berfikir dan bertanya kenapa sokongan daripada masyarakat rumah murah kepada parti yang memerintah ini sentiasa berterusan. Adakah kerana budi? Adakah kerana mentaliti pendidikan? Adakah kerana mereka kroni parti atau adakah kerana mereka benar-benar bersyukur kerana kehidupan yang susah dulunya kini telah berubah.

Saya fikir ianya sangat penting untuk di kaji. Sebab apa dan mengapa mereka di pandang mulia di hari pilihanraya dan sebab apa dan mengapa kekadang mereka tidak dipedulikan selepas pilihnaraya.

Rakyat yang perlu merdeka!

Hidup Ini Bukan Rahsia



Saya percaya bahawa perjalanan hidup ini bukan satu rahsia. " Lahir - Hidup - Mati " merupakan satu perjalanan yang seharusnya kita tahu dan memahaminya. Setiap manusia yang beriman atau tidak beriman dengan kehidupan seharusnya sangat memahami tentang hidup ini.

Saya memahami tentang hidup ini apabila saya melihat kucing kesayangan saya yang bernama Timah yang saya bela di Flat Tempoyang mati dalam keadaan yang penuh dengan rasa kesunyian. Saya juga memahami kehidupan ini ada jalan akhirnya apabila saya melihat kawan India saya yang duduk di Blok B, Flat Tempoyang mati dalam keadaan menyayat hati dan saya melihat keadaan yang begitu menyedihkan hati saya di hari upacara pengebumian beliau.

Saya juga amat memahami kehidupan ini apabila saya melihat Hedonisme itu bukan merupakan satu jalan yang "seronok" tetapi satu "keseronokan yang membebalkan hati dan perasaan".

Saya juga faham dengan kehidupan ini apabila kebebasan itu bukan satu jalan yang "benar" dalam kehidupan. Saya makin keliru antara "keadilan", "kesamarataan " dan " kebebasan". Saya faham tentang hal ini kerana keliru itu adalah punca kebenaran.

Hidup ini bukan lagi satu rahsia apabila saya dan anda, kamu dan juga mereka mampu melihat agama itu sebagai satu sumber kebenaran. Cerita-cerita tentang "kehidupan lalu" dan juga "kehidupan akan datang" dari Kitab-Kitab Suci mungkin menjadikan satu pedoman dalam kehidupan aku, kamu atau anda dan mereka jua.

Hidup ini bukan rahsia lagi oleh kerana ada lampu-lampu yang menerangi hidup kamu dimalam hari tapi didalam jiwa kamu itu ada kekeliruan hati dimana satu hari nanti kamu akan melihat kebenaran nun jauh dihujung jalan yang kamu lalui.